"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

10 December 2016

Tinta Musafir 2.0 #1: Labbaikallah

071216

Hi Assalamualaikum.

Sekarang ni masih dalam kapal terbang. Skrg waktu maleis 11.49 am. Baru pas makan nasi lemak Pak Nasser ekekeke *perlu ke mention?* pasni boleh sambung tdo. Eheh. Lagi 3 jam nak mendarat sepatutnya. Flight td pukul 5 pg. Igtkan flight 5,6 jam. Rupanya 8,9 jam ye tuan puan. Target sampai sana pukul 9.30 pg waktu jeddah. Yakni 2.30 ptg kt msia.

Alhamdulillah ni insyaAllah umrah kedua aku. Umrah pertama 2 tahun dulu mmg fully sponsored lepastu best sangat! So kalini bila mama plan nk pi aku pun eager nk join sebab pertama rindu lah of course. Then aku nk rasa umrah masa musim sejuk di sana. Last sekali sbb mak ngah i dr london turun sini sbb nk join the family. So mestilah aku join. Tp kena carik duit sendiri. But still mama bayar 2/7 gitu lah dr bayaran ni. Tu pun aku dah huhuhu terharunya sbb mama masetu baru pas sponsor beli laptop baru. Tu baru bayaran umrah. Lepas tu igt tak pasal visa baru arab? Siapa yg pernah pergi sana within 3 tahun kena bayar lagi 2k. Dan last aku pergi kan 2 tahun so aku kena bayar. Masetu dah cuak dah mana nak cari duit ni. Tp alhamdulillah mama bayarkan lagi. Murah rezeki mama 😍

Kalau nk banding umrah dulu ngan skrg mmg bnyak beza dr segi preparation. Sbb dulu pergi masa cuti habis cfs. So mmg masa banyak khatam buku umrah bnyak kali. Tp kalini masih ada kelas, ni pun aku apply absence leave for 10 days. So sebelum gather kt airport semalam pun aku still habiskan report, isi for eit sbb aku nak masa kat sini, aku taknak ambik peduli dah pasal hal2 studies kejap. Bg lah can release stress jumpa Allah. Baca buku umrah tu pun td dlm kapal terbang jugak. Dan memori dua tahun lepas tolong sekali lah.

Beza kedua, dulu pegi madinah dulu. So umrah start bila ke masjidil haram kan. Kira bertenang dulu lah cerita dia. Tp kalini ke mekah dulu. Which kena bermiqat dlm kapal terbang sejam sebelum mendarat nanti. Lepastu bermula 13 pantang dlm ihram. Kalau part aku, just jgn tutup muka, pakai wangian, kerat kuku ke rambut ke tu basicnya lah. So apa yg aku rasa skrg agak nervous. Everytime masuk bab pantang larang mmg aku nebes. Lagi satu sbb nak lalu benda yg baru. Kira cam kita kasi settle umrah sini baru kita lawat rasulullah kat madinah 💕

Cuakz gak sebenarnya. Tp harap Allah permudahkan semuanya. Dgn preparation aku alar kadar ni sobs. Packing pun semalam tahu 😢 Walaupun aku kecewa dgn diri sendiri, harap Allah tk kecewa sobs. Doakan aku!

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~