"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

15 April 2016

Day 105 of 366: Pilihan


Hey heyya. Esok ai ada exam fluid. Last midterm phew phew. Paslu lagi sebulan final sem dah. Apeniiiii takde life man.

Okay pilihan di sini ada lah mengenai short sem. Aku buntu nak ambik atau tidak. Subject ada tiga. Tapi masih tatau nk ambik ke tak. Banyak pro and cons. And aku masih tatau nak pilih mana. Short sem atau cuti 3 bulan? Aku jenis yg tukar kejap2. Kejap2 rasa nak, besok dah taknak. Sampai org kata aku keling. Tp seriously, aku mmg buntu nak amek mana satu. Dan kebuntuan nak memilih ni, boleh buat aku jd stress. Betul tak tipu. Pilihan dlm hidup aku adalah sesuatu yg tak boleh dipandang ringan. So complicated in me. So baik aku list kan kelebihan dan kekurangan dedua.

If aku amek short sem, aku boleh ringankan subjek2 aku next sem sampai aku graduate. In case tetiba kena repeat subjek ke apa, aku dah ada back up place utk subject repeated. Future gila kan? kehkeh. Lepas tu boleh bukak puasa kat melaka ngan bebudak trip. Boleh shopping raya kt jalan tar. Bhahahah. Dan aku suka suasana short sem sbb kosong kan. Moto pun tayah tinggal lama sgt kt mahallah. Haa banyak tak?

Kekurangan nya pulak, banyak duit nak pakai utk beli tiket flight. Dgn cuti raya lagi. Akan ada 6 kali flight ulang alik balik kuching. Haaa, banyak kannn *nanges*. Kalau return flight dlm rm200 plus2, 3 return flight mau 700 wuaaaaa. Dua kali ganda dr yuran short sem tau T.T. So disebabkan tu, if aku amek short sem, kemungkinan sebesar2 alam after habis short sem, aku takkan balik kuching. Stay je melaka. Takpun uia blerghhhhhhhhh. Tu je lah keburukan dia.

If cuti 3 bulan pulak, aku dpt spent masa dekat rumah. Hmm. Jadi bibik je lah kot. Aku kan pemalas nak kerja kahkah. Tu yg aku buat keputusan utk belajar short sem tu. Lepas tu dlm cuti 3 bulan, aku boleh jd makin berkembang dgn bijaknya ataupun makin mengecut. Tapi mama masak sedap ottuke? Hahaha. Lepas tu kwn aku yg tak bg aku amek short sem ckp, nanti dah kerja lg susah nak balik rumah. So masa cuti ni lah kena spent masa bebanyak kt rumah. Camtu lah katanya. Aku? masih dipersimpangan delima.

Keburukan cuti 3 bulan? Takde kahkahkah. Best kot lepak rumah hahaha. Cuma kwn tak ramai lah sana. hmm.

If aku tak ambik pun, jadual aku cun je dah susun. Cuma if suddenly ada repeated subject, meraung gak ah. Mintak2 dijauhkann.

So after tulis ni, aku more kpd short sem. Tp mama suruh istikharah dulu. Biar Allah decidekan okay? K nak belajar bai.

Salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~