"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

15 January 2015

Isu Kpop di Malaysia


konon bila cuti nak tulis blog hari-hari.

haram nipu je lebih. haha. busy lah dekat rumah. busy mengaut kasih sayang.


okay. last sunday dh viral pasal isu artis korea buat konsert dgn peminat sampai peluk cium dahi apa semua. dan paling memalukan semua gadis tu bertudung litup dan baju yang agak labuh. cuma aku baru tengok video tu semalam. lame kan? tapi tengok tak habis sebab geli. aku tgk jugak video pasal a girl said yg jadi tu pasal ketentuan Allah. yes it is. cuma takdir Allah ni ada dua jenis. satu yg boleh di ubah satu lagi tak boleh di ubah. dan apa yg boleh di ubah itu lahtakdir mereka. dan mereka membuat pilihan utk di peluk dan memeluk nk buat cemana? and aku bukan menulis untuk judge mereka semua.

i can say that i was a fan of korean variety but not the people. well mcm running man lah. aku suka tgk. so basically kpop is korean pop. or penyanyi korea dan aku tak minat pun lagu2 korea. aku minat rancangan lawak je so aku bukan kpop ye. dan bukan jua menulis nak mempertahankan kpop or backup. aku meulis kerana hati aku rasa hendak menulis.

kalau nak difikirkan semula kan. okay just imagine. kau obses gila dgn artis yg kau minat ni. tetiba artis tu melamar kau. gila tak gila? cuma lamar tu over lah. okay maybe because they were korean so dorg taktau etika org islam walau agama islam mmg agama terbesar di dunia. in their religion, hugging is normal. so bila depa peluk peminat, gila peminat taknak balas balik? kalau aku yg iman tak kuat ni pun was2 kalau aku di tempat mereka adakah aku mampu menampar mereka depan org ramai apabila memeluk aku? jalan terbaik adalah dengan tidak naik atas pentas tu. kan senang kan?

hidup ni mmg penuh dgn pilihan. dan pilihan hanya ada dua. nak baik or jahat. nak atau tak, ye atau tidak and more.

and aku sangat bersetuju pada mereka yg membandingkan dgn drama melayu pun dh kebaratan. peluk in drama melayu nowadays is too normal like 'sweetnyeeee' walaupun yes itu haram. cuma manusia mmg selalu nak banding part yg negatif je kan?

so apa beza drama melayu malaysia dgn kisah artis korea dan peminatnya? seriously, cariklah apa bezanya.

lagi sekali aku kata aku bukan nak mempertahankan kpop dan memburukkan artis malaysia. tak. cuma kita semua tahu apa yg mereka buat tu salah. well not all them i guess.

adakah beza sbb peminat itu memakai tudung? dan drama melayu tu semua berlakon aje. so i guess you would say bila berlakon there is no such way as dosa? sbb bukan real kan? HA HA HA. pakai logik akal dan berfikir sedalamnya.

senang cerita i dont want to make simple conclusion as in depa dosa so masuk neraka. sbb tu bukan kerja manusia. cuma manusia sekarang suka ambil alih kerja Tuhan *said one of my u mate*

dan aku bukan nk mengambil kerja tuhan. cuma nak bagi manusia sekadar berfikir. well our brain kena rajin berfikir tau dakkk.

there is no such thing that yg pakai tudung masuk syurga and sebaliknya. iman dan taqwa not based on tudung. yg alim pun tak semestinya masuk syurga. even aku pun taktau masuk mana. sbb tu kerja Allah nak menilai. dan kerja aku berusaha tambah pahala bukan tambah dosa seperti apa yg aku buat setiap masa. so never judge a person by their appearance. yg bertudung peluk kpop tu yes dorg buat benda yg salah. dan pelakon yg berlakon aksi bersentuhan pun buat benda yg haram jugak. tapi dorg masih hidup dan berhak utk bertaubat pada Allah. itu salah mereka dgn Allah. bukan salah mereka dgn kita. kita tak sepatut judge tapi berilah doa pada mereka supaya menemui hidayah Allah.

i kept thinking nowadays pasal tak bertudung sbb tak sampai seru so kalau bertudung nanti tak ikhlas.

ada beza ikhlas dengan kewajipan Allah.

at least TERPAKSA bertudung tu dh jalankan kewajipan Allah beri cuma mungkin kelak Allah hadirkan ikhlas tu kan?

so my point today is never judge people. takut nanti depa yg kita judge tu mati lagi mulia dari kita.

well iman kita senipis kulis bawang. igt tu. jgn membangga diri iman kita dah mantap sgt. cuma teruslah membaiki diri sendiri.

mohon maaf andai tersalah bicara menulis.

sentiasa ingat mati okay?

salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~