"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

19 December 2014

Judgemental


Memandangkan takde post langsung untuk bulan 12 maka jari telah dipaksa menaip jugak. well, alhamdulillah hari ni habis lah pembelajaran utk my very first sem. tinggal lg nk submit satu project esok yg baru siap buat td. hahaha.

final nk dekat oiiii. k.

baiklah. since ada org request tanya pendapat pasal judgmental. and i knew who is that. well, as you know, my url blog dh tukar baru so mmg tade sape tahu pun kecuali awak. ye awakkk.

judgemental eh? entah. aku bukan yg pakar untuk menjawab soalan sebegini. kerana aku bukannya perfect. dan aku juga seorang yg judgemental. okaylah kalau kita perhatikan manusia satu2, sape je yg tak judgemental? ok mmg ada je mereka yg least judgemental but as for me no one yg tak pernah judge. antara kerap atau tak je.

judge ni kan menghukum. hukuman ni pulak ada banyak tahap. in my opinion eh. hukuman dosa2 manusia kita mmg tak layak nk cakap apa sebab itu kerja Allah kan? takley masuk campur dah. hukuman yg sering manusia buat adalah menghukum perkara2 atau sifat2 yg ada pada seseorg yg tak kena pd mata kita. betul?

pernah dgr tak first impression tu penting? sbb tu first thing org akan nampak. tau tak benda tu pun bg aku is judgemental. okay aku baru jumpa kau then aku kata kau sombong. sbb first impression aku nampak kau MACAM sombong. see. macam je kan? nampak tak siapa sedang mengjudge sekarang?

judge ni jugak ada baik ada buruk. ada buruk membawa ke baik. dan baik yg membawa ke buruk. bila dh kena judge, apa inisiatif yg kita ambil? berubah atau biarkan saja? judge ni tak semua nya keburukan. ada jugak kebaikan manusia yg suka judge yedak?

judge yg paling senang berlaku adalah pada org yg tak pernah kenal, tak pernah jumpa. bak kata soalan tu lah. mmg lah dah nama tak berapa kenal sbb tu perlunya judge. cumanya baik atau buruk je. takut2 dok judge sampai ke fitnah pulak. tu dh bahaya.

as i said before. judge is normal. normal thing. heh mulut manusia mana boleh tutup pun.
 cuma jaga. jgn over. sometime its hurt a lot!



salam sayang, 

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~