"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

04 July 2014

Allah bayar cash


Sempena bulan ramadan ni, doa mmg termakbul lah. As semua dh maklum pasal benda tu. Tapi aku ada kisah nak cerita pada hari ni. Ntah. Rasa mcm semua benda jahat aku buat hari ni Allah bayar cash. Dlm sehari ni 3 benda terjadi. Meh aku share.

Firstly td petang. Tetiba berangan ramadan zaman kecik aku. Dulu ramai gak jiran melayu. Yelah, rumah izzati kwn kakcik hujung kiri. Rumah saori kwn kakcik hujung kanan. Rumah kak munah belakang. Rumah kak siti selang satu rumah. So ada lah adegan bagi bagi juadah berbuka. Tapi dh lama2 ni semua main aci pindah. Dlm baris rumah tinggal aku dgn rumah kak siti je. Tetibe maghrib td makcik Jah, mak kak siti hanto donut kat ktorg. Aku pun pelik siapa lah dok ketuk pintu rumah ni. Rupanya dia. Dia begitu gembira sekali melihat aku. Haha. Lama weh tak jumpa. Sejak 2007 dh merantau semenanjung. Masa dia hantar makanan tu mmg eh ptg td baru berangan kot. Tup tup mlm tu rezeki Allah kasi aku merasa.

Cerita kedua. Kelmaril, mama jatuh sbb tergelincir dgn air wudu' kakcik. Kiranya kakcik ah yg salah. Lepastu sehari after tu kakcik jatuh kat tangga sebijik gaya mama jatuh. So aku gelak barai gila sampai nenangis. Tetiba hari ni aku pulak buat salah ngan mama. Sebab botol air mama aku ambik tak tutup ketak so tumpah habis kat telekung mama. Sorry ma! Ke takpun masa aku isi air mama tu aku merungut dlm hati pasal angah yg tak reti buat keja perempuan. Hahaha. Tgh geram2 jadi lah mcm tu.

Last sekali td saje nak kena kan kakcik. Lepastu kepala terhantuk besi grill tempat mangga tu. Haha. Allah bayar cash oi. Memain lah lagi bulan mulia ni. Hihi

Imam kedua sini yg tahfiz tu sedap suara dia. So disebabkan aku teringin berimamkan dia, maka aku solat tarawih full td. Pahtu awkward gila solat sebelah makcik2 padahal sebenarnya aku kenal dorg. Tapi sebab dorg kenal aku masa kecik. Lani dh beso dh tak kenal dh kut. Dh lah aku ni mmg tak peramah dan pemalu. Eheh. Last tarawih kat bdc. Tak lah last. 20 julai ni balik sini balik. Esok balik kpg. Lusa dh terbang kl for two weeks. Babai rumah. Take care. 

Salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~