"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

18 June 2014

Tinta Musafir #3 : Kegembiraan.


 10 jun 2014 (selasa) ; 1648 waktu madinah

Hari aku nak cerita pasal kegembiraan. Satu Alhamdulillah visa cik em dgn cik jijah dah lulus so dorg shud be dh sampai jeddah waktu ni. Lepas tu esok aku jadi join buat ziarah luar tambahan ke medan megnet. Aku mmg nak sgt tp mama tak kasi if takde org teman dan mama taknak bayarkan. Heh. Luckily angah pegi with his friends so aku main aci redah tempur nama dia. At least berbaloi lah duit 25 riyal nak ke medan megnet, masjid quba dgn masjid qiblatain.

Lepastu pg td ada ceramah agama sikit. Aku yg ngantok tetiba segar tatkala ustaz tu ckp pasal lahwin awal. Dia kata para ibu benarkan anak kawen awal so that anak tak tanggung dosa maksiat. Tapi tapi aku bknnya ada calon pun kan. So dok dendiam belajar ye dak? After that dia bg taklimat umrah sbb lusa ktorg nak ke mekah dah. Kena terus buat tawaf once sampai baitullah walaupun masa tu tetengah malam bak kata mutawif. Takpe, Allah tak berkira pun bg kita oxygen 24/7 kt kita en?

Haa, mutawif kite hensem-baik-penyabar-untung-siapa-dapat. Semalam ktorg buat lawatan luar, ktorg asyik dok langgar masa yg ditetapkan smpai dreber bas pun marah. Iye je. Entah dlm bahasa arab aku taktau. Siap kalau tak ckp, mutawif turun bas and cari siapa yg takde. Lepas tu takde langsung dia kata "lepas ni tolong tepati masa ye" or "sy taknak dah ada org lmbat masuk bas pasni." TAKDE WEH. Apa yg keluar dr mulut dia semua ilmu berguna walau aku tertdo dlm bas sbb penat. Disebabkan masa ktorg tak tepat tu lah lastly, ktorg just lalu masjid qiblatain je. Tak sempat singgah. So ohsem tak ustaz iswan harahap kite tu? :3

Then td jumpa sorg ni muka malaysia habis. Tp dok asyik gila ckp arab wohoo. Tp tgk cara dia solat pakai mazhab syafie kuts. Last2 dia tanya org mana. Aku pun tanya lah balik. Rupanya dia org aloq setaq kedah tp lama dah dok madinah sbb kawen dgn org sini. Wohoo. Coolio gila k. Aku sgt sukaaaaaa siapa yg duduk sebelah aku then ajak berbual walaupun dlm bahasa arab yg langsung aku tk paham. Smlm siap offer lip gloss lg dekat org indon. Hehe. 

Lastly td ada sedikit perselisihan. Mmg lah tak gembira. Cuma sbb berakhir dgn cepat kan. Masing2 mintak maaf. Tak senang tau nk gaduh kat tempat org. Tanah haram pulak tu. Adegan simple je kot. Adegan kecik hati je. Nasib baik dah okay balik lepas tdo pas zohor td. Hewhew.

So sekarang aku masih mencari jodoh disini. Puih. Tipu jaa. Kbai.

 

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~