"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

10 April 2012

statements sy !



sebelum apa apa, izinkan aku memohon maaf jika ada sesapa terasa dengan ayat ini.aku hanya nak menjawah hujah seorang insan..kepada insan tu, aku tk tunjuk siapa kau pun, aku pun bukan nak mengaib sesiapa..yup, kita kawan, no worries :)
Ya Allah, kau berilah pandangan yang kabur kepada insan ini agar dia tidak membaca blog ini kerana aku khuatir, dia akan tersalah faham jika membacanya..Aminn
1st statement :

aku tahu dia memaksudkan abpbh..sbb aku tengok tp dr rumah je lah..hehe..aku bukan nak melawan kata kata dia tau..yes, aku admit, ckp dia tu betul..yelah, anugerah yg ada muzik yg melalaikan semua..semua pun tahu kan? memang artis pakai seksi-meksi..tapi apa aku nak cakap, kita nie bukan sesiapa nak judge orang lain..siapa yang berhak judge orang masuk neraka syurga semua? yup, only Allah ! and not you or me or anyone else..balasan orang, kenapa kau nak sebok..kau fikir pulak diri kau, kau tengah kutuk diorang kot dan kau bg pahala free kat dia..tk mustahil, kau kutuk dia, pahala dia lg tinggi dr kau..aku tk ckp nie betul tp fikirkan lah :) ingat, Allah Yang Maha Adil menghakimi semua..biarlah menjadi urusan Allah dan dia..tak salah kalau kau nasihat tp statement kau menunjukkan kau judge diorang masuk neraka..pernah dgr cerita seorang wanita kafir masuk syurga kerana beri seekor anjing minum air? ( aku tk sure btol ke tk? aku takut aku trslah sbb aku takde fakta apa2 or hadis sbb ilmu aku pun masih kurang ) just think of it okay

2nd statement :

aku tertarik gila ngn ayat kau nie..betul aku tk tipu..ayat tu mnggambarkan bahawa lelaki tu sangat menjaga perlakuan dengan wanita bukan muhrim..tapi kan, dalam islam mengharam kan couple? niat tetap tidak menghalalkan cara..kau jaga adab mcm mana pun, couple secara islamik pun tetap haram selagi kau tidak menikahi dia..jika kau suka seseorang, istikharah dan kahwini lah dia..kalau berjumpa, tidak mungkin tak terjadi penzinaan mata kan? aku taknak ckp bnyak, sbb aku mngaku aku pun pernah couple dulu sbelum aku sedari yg cuople tu haram..aku ada  cerita dlm cerita untuk dicerita kan yg aku dpt dari fb jugak..cuma aku lupa siapa..begini kisahnya . . . 

1) Ali dan Ani ( nama samaran ) bersekolah tahfiz..Ali nie suka sangat kat Ani..tahun last diorang, Ali memberanikan diri mgaku pada Ani dan ternyata Ali tk bertepuk sebelah tgn..maka diorang pun couple sacara islamik..klau keluar sama, Ali jln depan, ani akn jalan belakang..dorang bwak tafsir al-Quran so if ada berhenti mana mana, diorang akn tadarus..mmg islamik la..lg islamik dt statement atas tu..hehe..awal pagi, call kejut qiamullail ape semua..one day, tgh diorang tadarus kt satu kedai mkn, dtg seorng saudara seislam tanya adakah mereka adik beradik tp Ali ckp dorang couple but islamic way..then saudara seislam tu pun cerita 1 kisah ( nielah namanya cerita dalam cerita ) :
suadara tu dulu orang cina, baru je masuk islam..time dia cina lg, dia mmg tk pernah missed mkn babi..pernah mak dia lupa beli, dia pengsan tk mkn babi..then bila masuk islam, bru dia tahu dia dah tk boleh mkn babi..so apa dia buat? dia beli sekor anak babi dan bela..seekor nyamuk hatta habuk tidak dibenar hinggap di badan babi tersebut..tiap2 pagi dia akan mandikan babi tu sebersih bersihnya and tiap2 hari dia akan bisikkan kalimah syahadah di telinga babi tu..bila dah besar, dia pun sembelih dan masak babi tu bak kut teh ( err yeke? tk tahu lah) then tiba2 ada seorang ustaz lalu, dia pun berkata, " ustaz, jomlah makan babi islam ! "
couple islamik tu terkedu, anda? ingat, niat tk menghalal cara :)
cukuplah 2 statement je..sbb sy pun sedar siapa diri sy, ilmu sy sgt cetek..ini hanya pendapat sy..maaf tiada hadis untuk sy tepatkan kata kata sy..sy takda niat nak aibkan dia, kalau sy teraibkan, harap maafkan..betulkan jika saya salah..cuma kita sebagi manusia harus saling ingat-mengingati, jika salah, tegurlah dengan baik dan terima teguran seadanya sbb bukan kita seorang yg betul..seperti contoh, sy mengguna mazhab syafi'e dan sy tak sepatutnya kata mazhab yg lain salah..semua itu ada kebenaran masing2..so fikir fikirkan dan selamat beramal :)

p/s: time menulis nie, aku tk sedar hujan turun padahal baju tengah dijemur..Allah nak tunjukkan kt aku kot ada benda tak kena sbb semalam pasal benda nie, lappy aku jammed 5 kali ! Ya Allah, ampunkanlah dosa aku yg bertimbun bnyak ini :'(

salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~