"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

10 April 2012

char kuey teow ??



hai hoi hei !!! hari nie rasa macam rajin pulak nak update blog..tetiba rasa mcm banyak gila benda yg berlaku hari nie plus semalam tp baru hari nie nak menulis post..my post depends on mood ada paham? bukan mood gembira ke sedih ke tp lebih kpd mood menulis, one cheer pliss..heheh..sebelum tu, sy nak membahasa kan diri aku boleh? rasa lebih selesa..kesah ape, nak guna jugak :P nie diari blog aku kott..hehe..ok, jom cerita hari ini pasal char kuey teow..err, betul ke eja? nasiblah~ setelah lama kott aku tak makan kuey teow nie..sbb nye aku mmg tk suka sgt tak kire lah, digoreng atau disup..sebab nye kuey tiaw tu lebar, mi dia mcm comel sikit, mihun lagi kurus kan..so conclusion nye aku suka mihun dan spaghetti goreng ( sampuk kejap )..aku start makan pun bila bersekolah kt smss..mana taknya, sebagai org yg tak berduit, rehat mana mampu nak beli makanan kantin ( sedih gila nie ) so kena lah naik dm smata-mata nak mkn free, eh hello, dibayar kott, termasuk dlm yuran..hahaha..menu dia kuey teow dgn mi goreng je..tu je lah..ulang ulang je lah..kalau dpt seketul ayam or udang, perghh, memang nikmat gila kot..tk caya pi tanya geng dm..haha..mama pun tak pernah masak kuey teow nie..can i call it as CKT ( char kuey teow ) panjang sgt nak eja haa..so today, mama plan nk masak CKT tu as breakfast sebab nya ada nya sos nie ;



ntah sapa beli pun aku tk tau.tau tau dah terletak elok kat dapur tu..layan je la..semalam mama dah beli  bahan bahan semua seperti tauhu, paling penting mi kuey teow tu, daun sup, taugeh and udang..sbb mama nak buat CKT udang..mama nak pack kan dlm 4 bekal utk mama sendiri, papa, kakcik and aku..siap taruk dlm tupperware mcm nak bekal pegi mana je padahal dok rumah je -.- mama memang semangat ! so bukak lah tupperware tu tadi, perghh, cantik je mama taruk bawang goreng and daun sup..'ma, adik mana makan bawang goreng -_____________-" aiyaaa, dah lah penuh dengan taugeh..1 keja lagi aku nak uruskan..yaa, kuew tiau anti-graviti dm tu pun aku asing kan taugeh before mkn..taugeh2 itu akan selamat berada dalam pinggan dja or anyone yg semeja and mkn taugeh2 tu..setengah jam, alih2 semua plus bawang yang aku nampak, tk nampak tu maksudnya bawang tu bernasib baik sbb selamat ! dan aku mkn tp tak brapa habis..hehe..selesai sudah brunch aku :) ( bukan sbb bngun lambat tp sbb mls nk prepare lunch..so breakfast mama buat aku bwak ke lunch terus..hoho, bijak tak? ) jadilah hasil nya seperti dibawah nie ;

CKT mama :D

ini taugeh yang telah di asingkan :P


err, aku mmg pelik sikit, aku bkn tak reti mkn taugeh tp aku tk reti mkn dlm mi tu semua..tp kalau taugeh tu dimasak as sayur and lauk masa mkn nasi aku mkn lah ( sumbangan dm jugak yg ajar aku makanan tu ) and bawang memang aku tk makan..nak kata tak reti memang pun lg2 bwang merah, puti and besar ( semu lah tu..hehe )..bila dlm masakan, bwg tu nampak licin..bila masuk mula lah aku nk byg benda pelik2..taubat tak reti mkn..smpai dah bercucu nanti kot aku tk reti makan tp do't worry, kalau aku masak, benda tu wajib ada tp tidak di makan..haha, sorry encik bawang yaa :D okay, done, kenyang sudah !

p/s : sesedap je kucing jiran aku landing kat tempat parking kereta rumah aku..taulah kereta mama takda..kang tuan kau ckp aku menculik pulak -..-



salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~